مقالات قهوه

آیا می توان از قهوه به عنوان مکمّل تناسب اندام استفاده کرد؟

قهوه و بدنسازی

نوشیدنی ها و مکملهای ورزشی در میان ورزشکاران و کارشناسان تناسب اندام محبوبیت فوق العاده ای دارد،  اما در سالهای اخیر، محصولات بیشتری به وجود آمده اند که بیان کنندۀ مزایای آن برای سلامت و تناسب اندام است.

با تمرکز پیوسته و فزاینده بر تناسب اندام و تندرستی، برخی از مصرف کنندگان شکر و ترکیبات فرآوری شده را مصرف نمی کنند و در عوض از مواد «تازه» و طبیعی استفاده می کنند تا هنگام ورزش آنها را تقویت کند.

این محصولات شامل قهوۀ تهیه شده به روشهای مختلف از جمله قهوۀ رست شده و آسیاب شده، قهوۀ فوری و حتی مخلوط با دیگر مواد جهت ایجاد مکمل های پیچیده تر است.

برای اینکه چیزهای بیشتری دربارۀ بازار قهوه یاد بگیریم، من با برخی از کارشناسان صحبت کردم. در ادامه مطالب زیر را بخوانید تا چیزهایی دربارۀ گفتگوهای آنها دریافت کنید.

دربارۀ قهوه بر بدن خود چه می دانیم؟

همان طور که ما می دانیم، قهوه حاوی کافئین است: یک محرّک که خستگی را کاهش می دهد و باعث تقویت هوشیاری و بیداری در کسانی می شود که آن را مصرف می کنند. همچنین می دانیم که قهوه به طور طبیعی حاوی آنتی اکسیدانها است و حتی به عنوان یک مکمل برای رژیم غذایی است. همچنین مطالعات نشان می دهند که نوشیدن منظم قهوه با کیفیت خوب حتی می تواند منجر به ریسک پایین تر زوال عقل، سرطان  و حتی دیابت نوع 2 می شود.

با این حال، مصرف بیش از حد قهوه اثرات جانبی دارد. این اثرات شامل سردرد، اضطراب، و وابستگی فیزیولوژیکی است. به علاوه، ترکیبات اسیدی که توسط قهوۀ کمتر رست شده یا فرآوری شده آزاد می-شوند می توانند برای دستگاه گوارش ناراحت کننده باشند.

تأثیر قهوه بر سلامت انسان موضوع مباحث متعددی در سالهای اخیر شده است، از جمله شامل حکم قابل توجهی در پروندۀ حقوقی بین انجمن ملّی قهوه و ایالت کالیفرنیا است. امروزه، توافق آراء جمعی این است که نوشیدن قهوه با کیفیت خوب که به درستی رست شده باشد بسیار برای سلامتی خوب است و شکر طبیعیِ کم و محتوای کالری آن باعث شده است که آن انتخاب خوبی برای کسانی باشد که نیاز غذایی دارند.

قهوه و بدنسازی

استفاده از کافئین به عنوان مکمل تناسب اندام

کافئین به دلیل توانایی آن برای بهبود هوشیاری و بیداری، به عنوان ترکیب اصلی در مکملهای مختلف تناسب اندام استفاده شده است. هنگام نرمش یا تمرینات ورزشی، «بمب انرژی» که کافئین فراهم می-کند می تواند مفید باشد. حتی قهوه ارتباط منحصر به فردی با برخی ورزشها یا فعالیتهای ورزشی، عمدتاً دوچرخه سواری، دارد. این ارتباط بین قهوه و تناسب اندام باعث شده است که شرکتها محصولات قهوۀ خود را مجدد برندگذاری کنند تا بازار مکمل و گسترده تری را جذب کنند. موریلو آلن یک مدیر بازاریابی Caffeine Army، یک شرکت برزیلی است که مکمل تناسب اندام با نام SuperCoffee را تولید می-کند.  SuperCoffee  ترکیبات مختلف را با قهوۀ ارگانیک برزیل از منطقۀ Chapada da Diamantia مخلوط می کند. این محصول مدعی است که کارکرد متابولیک را تا 11% تقویت می کند و همچنین باعث بهبود کاهش چربی و غلظت آن می شود.

موریلو می گوید: «قهوه ترکیب اصلی در فرمول بندی محصولات ما به دلیل ظرفیتهای ارگوژنیک (ارتقادهندۀ عملکرد)، و توانایی آن جهت تحریک به بیدار ماندن، توجه و تمرکز است.»

برونو لیما بنیانگذار و مدیر عامل Caffeine Army است. او همچنین در ادامۀ صحبتهای موریلو، می افزاید:

«از آنجایی که همۀ موادی که ما استفاده می کنیم طبیعی هستند، آنها باعث تقویت عملکرد فیزیکی و شناختی می شوند بدون اینکه باعث ایجاد اضطراب یا انرژی بیش از حد شوند.»

در بسیاری از مکمل های ارتقادهندۀ عملکرد، کافئین نیز با نوتروپیکها (یا داروهای هوشمند) ترکیب می-شود. نوتروپیکها گسترۀ وسیعی از مکملها، داروها و مواد دیگری هستند که بهبوددهندۀ کارکرد شناختی هستند. آنها در سالهای اخیر و با مجموع فروش بیش از یک میلیارد دلار در سال 2015، بیش از پیش معروف شده اند. مثالها شامل آلفا-GPC، DMAE، تائورین و ال-تئانین است.

قهوه به عنوان مکمل: چه اثراتی دارد؟

انیکو آراناز یک بوکسور، مربی شخصی، و مالک بخشی از کافی رستر San Jorge در آراگون، اسپانیا است. او به مدت پنج سال با قهوه های تخصصی کار کرده است و از قهوه به عنوان یک مکمل ورزشی استفاده می کند. انیکو می گوید هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد که استفاده از قهوه باعث بهبود عملکرد شما می شود. او می گوید «آن به تحمل شخصی شما بستگی دارد. پیدا کردن اندازه ای که متناسب با نیاز شما باشد وابسته به آزمون و خطا است.»

قهوه و بدنسازی

در ادامه می گوید کافئین هر روز تأثیر مشابهی بر شما ندارد، و اشاره می کند که متغیرهای بسیار مختلفی وجود دارند که بر چگونگی واکنش بدن شما به کافئین اثرگذار است. سطح استرس شما، چقدر آب بدن شما تأمین شده است، و چیزی که شما خورده اید همگی از جملۀ این عوامل هستند.

وقتی که کافئین مصرف می شود، 40 تا 50 دقیقه طول می کشد تا بدن  انسان تحت تاثیر آن قرار بگیرد. برخی از افراد در مقایسه با سایرین نسبت به قهوه بیشتر حساسیت دارند، و دیگران حس می کنند که آن بلافاصله اثرگذار است. این به دلیل تاثیر فیزیولوژیکی اتفاق می افتد که گیرنده های زبان سیگنالهایی را به مغز می فرستند.

دو تا سه ساعت بعد از مصرف کافئین، آن به سطح متابولیک خود در بدن می رسد و تقریباً چهار ساعت پس از مصرف در بدن شما باقی می ماند. انیکو می گوید وقتی که کافئین مصرف می کنید تا به شما در ورزش یا رقابتهای ورزشی کمک کند، شما باید هوشیار باشید که چگونه و چه زمانی قهوه را مطابق با فعالیتی که برای آن برنامه ریزی کرده اید، مصرف کنید.

به عنوان مثال، چون کوهنوردی نیاز به انرژی طولانی مدت دارد، مصرف قهوه هنگام کوهنوردی باعث فراهم کردن انرژی بسیار زیاد و هوشیاری به روشی پایدار برای شما می شود.

انیکو می گوید وقتی که او بوکس می کرد و باید وزنش را در سطح خاصی نگه می داشت، او مصرف قهوۀ خود را افزایش داد. او توضیح می دهد «با مصرف بیشتر قهوه می توانم طی یک هفته تمرین شدید به سرعت ورزش کنیم و با خستگی مبارزه کنم.»

او می افزاید که اغلب قبل از فعالیتهای فیزیکی چالش برانگیز قهوۀ سرد مصرف می کرد. به این دلیل که قهوۀ سرد به طور کلی غلیظ تر از قهوه ای است که به طور معمول دم می شود و در نتیجه غالباً حاوی کافئین بیشتری است.

قهوه و بدنسازی

آیندۀ قهوه و مکملها چگونه است؟

انتظار می رود که بازار جهانی نوتروپیکها تا سال 2026 به 5.32 میلیارد دلار برسد، و نشان می دهد که تقاضاها در حال افزایش است. به طور کلی، مصرف کنندگان در ورزش و سلامتی بیشتر از آنچه که قبلاً بوده است سرمایه گذاری می کنند. دسترسی فزاینده به مکملها، مولتی ویتامینها،  دیگر مواد مشابه باعث شده است که انتخاب این سبک زندگی آسانتر شود.

با بهبود اوضاع جهان از اثرات ناشی از کووید-19، به نظر می رسد که این روند کلی برای سلامتی و تندرستی ادامه یابد. موریلو می گوید که تقاضا برای محصولات Caffeine Army در کل پاندمی بسیار زیاد بوده است چون مردم بیشتر به دنبال سالم ماندن و تناسب اندام هستند.

 در نهایت، حتی اگرچه بازار نوتروپیک به خوبی تثبیت شده است، اما نگرانیهایی دربارۀ اثرات آنها و چگونگی عرضۀ آنها در بازار به فرصتهایی آینده برای قهوه و محصولات مبتنی بر قهوه اشاره دارد.

در سال 2019، سازمان غذا و داروی آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال هشدارهایی دربارۀ کلاهبرداری تبلیغاتی و بازاریابی در رابطه با بسیاری از محصولات نوتروپیک منتشر کردند. قهوه ممکن است جایگزین مناسبی برای مصرف کنندگانی باشد که یک محرّک طبیعی برای کمک به خودشان هنگام آموزش یا تمرین ورزشی می خواهند.

با توجه به اینکه کافئین برای بهبود بیداری و هوشیاری لازم است، می توان اثبات کرد که جایگزین طبیعی برای برخی نوتروپیکها باشد. ورزشکاران در سرتاسر دنیا به مدت چندین دهه، اگر نه قرنها، از کافئین استفاده کردند. فراتر از آن، ارتباط منحصر به فرد بین قهوه و ورزش (عمدتاً دوچرخه سواری) می-تواند به تعدادی از فرصتهای نوظهور بازار جدید برای شرکتهای قهوه اشاره کند.

بنابراین، دفعۀ بعد که برای دویدن یا به باشگاه می روید، قبل از رفتن کمی قهوه دم کنید. آن می تواند به شما نیرویی را بدهد که به دنبالش بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *